صهیونیسم بین الملل
رژیم اشغالگر اسرائیل بر پایه ایدئولوژی صهیونیستی شکل گرفته است و نژادپرستی رایج در میان اسرائیلیها نیز ریشه در همین مکتب دارد.
صهیونیسم به صورت کلی به معنای بازگشت یهودیان به سرزمین موعود است.
اما صهیون به چه معناست و چرا این جنبش با عنوان صهیونیسم خوانده میشود؟
چه تفاوتی در میان طرفداران صهیوینسم وجود دارد؟
آیا تمام نحلههای صهیونیستی دارای ریشه مذهبی هستند؟
صهیونیسم سیاسی که بنیانگذار آن را تئودور هرتسل مینامند چیست و چه تأثیری در شکلگیری دولت غاصب اسرائیل داشته است؟
نگاهی مختصر به صهیوینسم و شعب مختلف آن
صهیون ، درزبان عبری ، به معنای پُرآفتاب و نیزنام کوهی در جنوب غربی بیتالمقدس است. کوه صهیون ، زادگاه و آرامگاه داود پیامبر علیه السلام و جایگاه سلیمان علیه السلام بود. گاه این واژه نزد یهودیان ، به معنای شهر قدس ، شهر برگزیده و شهر مقدس آسمانی به کار میرود؛ ولی در متون دینی یهود ، صهیون ، اشاره به آرمان و آرزوی ملت یهود برای بازگشت به سرزمین داود علیه السلام و سلیمان علیه السلام و تجدید دولت یهود دارد. به دیگر سخن،صهیون برای یهود، سمبل رهایی از ظلم، تشکیل حکومت مستقل و فرمانروایی بر جهان است و ازاین رو، یهودیان خود را فرزندان صهیون می دانند.
درتعریف صهیونیسم باید آنرا به دو دسته تقسیم کرد:
یکی{{صهیونیسم معنوی و دیگری صهیونیسم سیاسی}}
صهیونیسم معنوی یا مذهبی بر پایه کتاب مقدس شکل یافته و اندیشمندانی مانند احد هائان درسال 1897 صهیونیسم معنوی را تعریف کردند. بر پایه نظر و یافتههای چنین اندیشمندانی از کتاب تورات، یهودیان قوم برگزیده جهان هستند و در سراسر دنیا پراکندهاند. بر این اساس نوع نگاه صهیونیسمهای معنوی به موضوع فلسطین این است که فلسطین یک تاریخ برای یهودیان است و به عنوان یک تاریخ باید مورد احترام قرار گیرد. لذا نوع نگاه طرفداران صهیونیسم معنوی یا مذهبی، تاریخی و همراه با اعتقادات دینی است.
اما دسته دوم {{ پایهگذاران صهیونیسم سیاسی هستند }} : پدر صهیونیسم سیاسی {{ تئودور هرتسل }} است. هرتسل در 1896 جزوهای را به زبان آلمانی تدوین میکند که عنوان آن «دولت یهود » بود. هرتسل در این جزوه تئوری ای را مطرح میکند که نوعی صهیونیسم متفاوت با صهیونیسم معنوی یا مذهبی را ارائه میدهد. در سنت معنوی صهیونیسم، فلسطین تنها یک تاریخ بود اما هرتسل به دنبال آن بود که یهودیان سراسر جهان را گردهم آورده و یکپارچه کند. او براین باور بود که مقدمه گرد هم آوردن یهودیان از سراسر جهان تشکیل یک دولت است. لذا هرتسل صهیونیسم را از فاز معنوی و مذهبی آن وارد فاز سیاسی کرد. او باور داشت که تنها راه مقابله با اقدامات یهودستیزی موجود در دنیا این است که یهودیان یک موطن متعلق به خود را تملک کنند. لذا درجزوه خود پیشنهاد میدهد که آرژانتین یا فلسطین به عنوان مرکز دولت یهود درنظر گرفته شود. در گزارش حاضر نگاهی داریم به زندگی و فعالیتهای تئودور هرتسل، بنیانگذار صهیونیسم سیاسی.
- ۹۵/۰۷/۰۵