افتخار ما اقتدار ما

ایران عزیز تو را برای تمام افتخاراتت دوست دارم ، به خاطر دین راستین شیعه، که باعث سرافرازیم می شود، و سعادت دنیا و آخرتم را تضمین می کند

افتخار ما اقتدار ما

ایران عزیز تو را برای تمام افتخاراتت دوست دارم ، به خاطر دین راستین شیعه، که باعث سرافرازیم می شود، و سعادت دنیا و آخرتم را تضمین می کند

افتخار ما اقتدار ما

سر زد از افق مهر خاوران
فروغ دیده ی حق باوران
بهمن فر ایمان ماست
پیامت ای امام استقلال آزادی
نقش جان ماست
شهیدان پیچیده در گوش زمان فریادتان
پاینده مانی و جاودان
جمهوری اسلامی ایران

ایران عزیز تو را برای تمام افتخاراتت دوست دارم ، به خاطر دین راستین شیعه، که باعث سرافرازیم می شود، و سعادت دنیا و آخرتم را تضمین می کند. بخاطر اینکه کشور و مردمان عزیزش مخصوصا، جوانان برومندش ولایی و ولایت مداری هستن ؛ دوستت دارم.به خاطر اینکه خونهای پاکی که برای اعتلای اسلام و قرآن و عزت انسانی و سربلندی این نظام و این سر زمین در سالهای متمادی بر روی تو جاری شده و خاکت را پاک مقدس کرده دوست دارم.

شبکه های اجتمایی
آخرین نظرات
  • ۱۴ ارديبهشت ۹۵، ۱۳:۰۷ - سیّد محمّد جعاوله
    ++++++++
  • ۱۴ ارديبهشت ۹۵، ۱۱:۵۹ - سیّد محمّد جعاوله
    ++++++
  • ۱۴ ارديبهشت ۹۵، ۰۰:۲۵ - سیّد محمّد جعاوله
    احسنت
  • ۱۴ ارديبهشت ۹۵، ۰۰:۱۲ - سیّد محمّد جعاوله
    عالی
  • ۱۳ ارديبهشت ۹۵، ۱۸:۵۸ - دانشنامه دفاعی
    ممنون
  • ۱۳ ارديبهشت ۹۵، ۱۷:۵۴ - سیّد محمّد جعاوله
    +
  • ۱۳ ارديبهشت ۹۵، ۱۶:۰۵ - سیّد محمّد جعاوله
    خوب
نویسندگان

اس ۳۰۰، موشک هایی که سوخت

سرباز مهدی | پنجشنبه, ۲ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۷:۵۰ ب.ظ

چهره وابستگان نظامی و خبرنگاران خارجی در حین نمایش تسلیحات دفاعی در روز ارتش ایران دیدنی بود اکثرا گرد شده بود، البته چشم بادامی ها بیضی، ولی وقتی اس ۳۰۰ ها بیرون آمد به یکباره همه برق می زد.

بخش فارسی خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: چهره وابستگان نظامی و خبرنگاران خارجی در حین نمایش تسلیحات دفاعی در روز ارتش ایران دیدنی بود اکثرا گرد شده بود، البته چشم بادامی ها بیضی، ولی وقتی اس ۳۰۰ ها بیرون آمد به یکباره همه برق می زد. البته بعد متوجه شدیم چشم هایشان نیست که برق میزند بلکه دوربین هایشان است که برق می زند چون چشم ها رفته بود پشت دوربین ها.
 

معمولا کشورها در مانورها و رژه های نظامی سعی می کنند تسلیحاتی را به نمایش بگذارند که برای دوست و دشمن پیغام داشته باشد و عرف بر آن است که تسلیحاتی نمایش داده شود که مصطلحا از نظر اطلاعاتی سوخته چرا و دیگر امکان پنهان سازی آنها وجود ندارد یا اینکه کشور به سلاح های مدرن ترین دست یافته که نمایش این تسلیحات برای پوشش گذاشتن بر سلاح های پیشرفته تر است.

 


اگر بخواهم مطلب خود را روشن تر بیان کنم می توان گفت وقتی مثلا ایران موشک های دوربرد بالستیک خود را آزمایش می کند می خواهد هم به دشمنان خود بگوید موشک های من به عمق استراتژیک شما می رسد و هم اینکه بر حقانیت خود در تولید این تسلیحات تاکید کند و هم به همپیمانانش بگوید که خیالتان راحت من مثل کوه ایستاده ام. معمولا هم واهمه دشمنان که اخیرا نیز شاهد آن بودیم به این دلیل است که می دانند وقتی مثلا ایران یک موشک بالستیک با برد 2000 کیلومتر را نمایش می دهد یعنی
 

احتمالا پشت پرده سلاح هایی در اختیار دارد که از این موشک ها آسیب رسان تر است و دیگر اطلاعات مربوط به وجود این موشک ها سوخته که در حال نمایش آنها است.

 

در واقع هم آزمایش موشک های بالستیک ایران پیغامی جهت پاسخ به تهدیداتی بود که برخی کشورها مخصوصا عربستان سعودی و اسرائیل مدام در محافل مختلف بر علیه ایران مطرح می کردند و خوب وقتی پاسخ های دیپلماتیک "قدرت نرم" به این تهدیدات جوابگو نبود ایران با نمایش موشک های خود به اصطلاح شمه ای از "قدرت سخت" خود را نیز نمایش داد.
تاریخ نشان داده که امنیت همه کشورها گرو دو مورد است معادلات و تعاملات و نفوذ وارتباطات بین المللی که دیپلماسی نام دارد و اقتصاد و پشتیبانی وثبات داخلی و فرهنگ که جمعا قدرت نرم به حساب می آیند و قدرت نظامی که قدرت سخت به حساب می آید.


همانگونه که آقای روحانی در سخنرانی خود مطرح کرد قدرت نرم و قدرت سخت باید بصورت مکمل هم هر دو باشند و هم کنار هم باشند تا یک کشور از ثبات وامنیت برخوردار باشد. اگر کشوری در هر کدام از این دو مورد یعنی قدرت سخت و یا قدرت نرم دچار تزلزل شود دشمنان مثل گله گرگ ها به آن کشور حمله ور می شوند.


وقتی بحث مثلا از جنگ نرم می شود قدرت نرم کشورها مورد هدف قرار می گیرد یعنی یا تلاش می کنند اقتصاد را تحت تاثیر قرار دهند یا ثبات داخلی یا دیپلماسی بین المللی یا… چون اگر در هر بخش یعنی اقتدار نرم یا اقتدار سخت بتوانند پیروز شوند می توانند یک مملکت را از هم بپاشند.


می توانم بگویم واضح ترین وزیباترین و شیدا ترین پاسخ به این مساله را من روز گذشته در شبکه های اجتماعی از زبان دکتر ظریف در پاسخ به یک خبرنگار ژاپنی شنیدم.
رئیس دیپلماسی یعنی فرمانده جنگ نرم همانند یک شیر جنگجو در صف فرماندهان جنگ نرم ایستاده بود و غرش می کرد.
 

وقتی عراق شهرهای ایران را با انواع و اقسام تسلیحات تحریم شده بین المللی گلوله باران و موشک باران می کرد و زن و مرد و پیر و جوان را قتل عام می کرد مجامع بین المللی مثل تصویر معروف سه میمون کل و لال و نابینا بودند. ایرانی ها از این کشور به آن کشور می رفتند و تسلیحات مورد نیاز برای دفاع از ناموس و سرزمین خود را گدایی می کردند اما دریغ از یک کمک. البته ببخشید چرا، برخی کمک کردند، پدرهمین پرزیدنت بشار الاسد مرحوم حافظ الاسد در مواردی که می توانست به ایران کمک کرد. خوب امروز هم ایران نشان داد که فراموش کار نیست و ایران هم در شرایط بحرانی کنار یار قدیمی ایستاده.


شاید برخی فراموش کرده اند و یا در آن زمان اصلا به دنیا نیامده بودند اما آنهایی که بودند به یاد دارند چگونه ایرانی ها خون گریه می کردند که چرا جهان اینقدر ظالم است. ولی درس را یاد گرفتند. فقط باید روی پای خودشان بایستند. وخودشان سلاح مورد نیازشان را بسازند.


با ساخت تسلیحات مورد نیاز خود ایرانیها تلاش دارند سیستم دفاعی خود را بگونه ای تجهیز کنند که حمله به ایران برای هر کسی که فکرش را می کند هزینه بر باشد. نوع تسلیحاتی که ایرانی ها درحال ساخت و گسترش آن هستند عملا تسلیحات دفاعی به حساب می آید و نه هجومی چرا که ایرانی ها تصمیمی برای حمله به کشوری ندارند اما نمی خواهند کشوری به آنها حمله کند.


اخیرا شایع شده بود که آمریکایی ها و اسرائیلی ها می توانند با جنگ الکترونیک همه تسلیحات ایران را ظرف چند دقیقه خنثی کنند. من یک فرد نظامی نیستم اما می دانم که اگر اینان چنین امکانی را داشتند نیاز نبود از ساخت تسلیحات دفاعی ایران اینقدر واهمه داشته باشند. حتما این تسلیحات آنقدر پیشرفته است که اینان می دانند توان خنثی سازی آن را ندارند و شایعاتشان بلف قماری بیش نیست.
اهمیت نمایش سامانه موشکی اس 300 در این است که:
 

1 — طی یک سال اخیر و مخصوصا پس از برجام بحث ها و فشار های زیادی برای جلوگیری از تحویل این موشک های دفاعی یا هرگونه تسلیحات دیگر به ایران شده بود و وقتی روس ها این موشک ها را تحویل داده اند این به دین معنا است که زیر بار این فشارها نمی روند و طبق همه مقررات بین المللی آمادگی دارند انواع تسلیحات دفاعی مورد نیاز ایران را تامین کنند و قطعا همین مساله در فروش تانک و هواپیما نیز صدق می کند.


2 — هنوز مشخص نیست کدام مدل موشک اس 300 به ایران تحویل داده شده و مشخص نیست که سامانه اس 300 جدید در اختیار ایران است یا اس 300 قدیم. چون بحث های زیادی مطرح بود که روسیه دیگر سامانه اس 300 قدیم را تولید نمی کند و با ایران توافق کرده که سامانه اس 300 جدید را به ایران تحویل دهد که با توجه به تفاوت برد دو سامانه یعنی 150 کیلومتر تا 600 کیلومتر و تعداد و انواع هدف هایی را که در آن واحد می تواند هدف قرار دهد اهمیت زیادی دارد.


3 — ارزش سامانه اس 300 برای ایران گذشته از بحث تبلیغاتی تکمیل پوشش دفاعی این کشور بوده چرا که با نصب رادار های این سامانه در مرزهای خود ایرانی ها می توانند همه تحرکات دشمنان را چه نظامی چه غیر نظامی در عمق حدود 600 تا 1000کیلومتر پوشش دهند که این مورد یعنی رادار های ایران امروزه می تواند بخش بزرگی از منطقه خاور میانه را مورد پوشش قرار دهد و در صورتی که تهدیدی متوجه ایران شود قبل از اینکه این تهدید به ایران برسد علاوه بر هدف قرار دادن هواپیماها یا موشک های دشمن، موشک های ایران که امروزه بیش از 2000 کیلومتر برد دارند مراکز دشمن را منهدم کنند و امروزه ایرانی ها می توانند با اطمینان بگویند که اگر هواپیمایی از کشوری برای حمله به ایران پرواز کند در حین بازگشت فرودگاهی برای فرود پیدا نخواهد کرد.
 

4 — حال که دیگر همه یقین پیدا کردند موشک های اس 300 در اختیار ایران است همه ذهن ها به این سمت می رود که آیا ایرانی ها قرارداد های محرمانه ای با روسیه داشته اند که موشک های دیگر و یا تسلیحات دیگری را از آنها خریداری کنند و اگر هم چنین بوده آیا روسیه این تسلیحات را به ایران تحویل داده یا نه. چون ممکن است روسیه بصورت محرمانه تسلیحات پیشرفته دیگری را نیز در اختیار ایران قرار داده باشد که فعلا این تسلیحات رونمایی نشده.


5 — نفس اطمینان یافتن از تحویل این سامانه به ایران نشان می دهد که رابطه ایران و روسیه امروزه بسیار مستحکم شده و از معادلات بین المللی که آمریکایی ها قبلا ترسیم کرده بودند فرا تر رفته و دو کشور پشت پرده با یکدیگر توافقات وتعاملاتی دارند که زمان رو شدن این تعاملات هنوز نرسیده. تعاملاتی که همه تلاش های تبلیغاتی و رسانه ای غرب در تخریب آن بی اثر بوده.


به هر حال می توان گفت که سوژه موشک های اس 300 دیگر سوخت و حالا همه به دنبال سوژه های جدید هستند که دیگر چه توافقاتی پشت پرده میان ایران و روسیه هست که چشم ها را به برق زدن وادارد.


منبع : خبرگزاری دانشجو

  • سرباز مهدی

s-300

اقتدار ما

نظرات  (۱)

  • دانشنامه دفاعی
  • مرگ بر آمریکا

    شخصی سازی شده توسط سرباز مهدی، مدیر این وبلاگ